Stellantis stopnul prodej lehkých spalovacích dodávek

3
127

Jako blesk z jasného nebe přišla informace, že v Evropě drtivá většina malých osobních dodávek se spalovacími mitory z koncernu Stallantis končí. Auta, která měla pro svou praktičnost stále vysokou popularitu a zajímavé prodeje.

To v praxi znamená, že si v Evropě zákazníci nekoupí Spacetourer, Zafiru nebo Traveller, stejně jako ani Berlingo či Partner v osobních verzích se spalovacími motory. Zůstanou jen elektrické. Všichni dobře víme, ačkoli si to nechceme přiznat, a ani si to zatím neumíme představit, že přechod k elektromobilitě je již neodvratný. Alespoň tak soudíme podle nečekaného a náhlého rozhodnutí koncernu Stellantis, týkající se značek Peugeot, Citroën a Opel.

O které modely tedy přijdeme? Už si více nekoupíte se spalovacími motory modely jako Citroën Berlingo, Opel Combo Life a Peugeot Rifter, Citroën Jumpy, Citroën Space Tourer, Opel Vivaro/Zafira a Peugeot Expert/Traveller. FIAT ještě podobné rozhodnutí neudělal, ale je pravděpodobné, že je to jen otázka času.

Každopádně, řeknu to na plnou hubu, tímto rozhodnutím si podpílí pod sebou větev. Všechny tyto modely byly velmi zajímavou alternativou pro univerzální auto do rodiny vs. univerzální auto pro malého živnostníka, taxikáře či kurýra. Ťukal jsem si po čele, když jsem nedávno otevřel ceníky a spatřil, že výkonné naftové motory pomalu opustily nabídku. Původně jsem si myslel, resp. doufal, že to bude kvůli čipové krizi. Omyl… Pes je zakopán v emisích a nátlaku na koupi elektroaut. Jenže toto jsou auta, která jsou využívána k přepravě lidí a zboží na stovky kilometrů. Kurýři přejdou k jiným značkám? Nebo budou kantřit staré modely, dokud zcela nekleknou? Nemyslím si, že je toto rozhodnutí resp. politika koncernu Stallantis správná. A netýká se to jen dodávek. Ani do modelu Peugeot 508 už pár měsíců nekoupíte pořádnou dvoulitrovou naftu!

Navíc, elektromobily pro mě v této kategorii vozidel se specifickým určením resp. střízlivým využíváním ceny vs. prostoru vs. protihodnoty nedávají smysl. Jsou prostě rozměrné, využívají známou technologii, akorát mají větší baterky. Akční rádius s největšími bateriemi mnoha vůbec, ale že vůbec neosloví… jelikož hltají denně stovky kilometrů. Pro přejezd dlouhých tras elektromobily nejsou vůbec určeny.

Vyjádření automobilky Citroën na Slovensku

I je tato informace překvapila. Zatím nevědí, zda to je trvalé nebo jen dočasné řešení, aktuálně to lze částečně vysvětlit i velkými zpožděními dodávek vozidel z minulého roku a pozastavením přijímání nových objednávek pro lepší zvládnutí důsledků čipové krize. Pro zájemce bude určitě k dispozici osobní Berlingo, ale jen v kategorii N1, které bude dostupně od ledna, což je jako tak iz našeho pohledu schůdné řešení.

Hezká finta

Takže budou kouzlit s kategorií vozidel v technikách, což je docela chytrý tah. Ale zvláštní doba vyžaduje zvláštní řešení. Možná se dočkáme, že i tyto značky vytvoří vlastní podznačky, čímž také trošku ocigání emisní kvóty. Uvidíme, jak se ujmou jejich dodávky na vodík, i když vzhledem k prakticky neexistující síti stanic to zatím velký úspěch určitě nebude.

Další článekBMW iX Flow s technologií E Ink – Umí měnit barvu. Co bude mít v techničáku?